Som eld

Jag fick hem denna pärla för några veckor sen och jag pratar om den i senaste avsnittet av Minnet Fullt. Som ni vet har jag en förkärlek för lesbiska kärlekshistorier och jag älskar att läsa om unga vuxna. Sara Lövestams krönikor har jag läst så länge jag kan minnas och läste henoms debut, så när jag fick höra att denna var på g - var jag redan förälskad. 
 
Som Eld handlar om Anna och Lollo som hamnar på samma ö under några sommarveckor. Anna har varit där med sin pappa under hela sin uppväxt medan Lollos familj precis köpt en flådig tomt sen ett år tillbaka. Redan från start krockar deras familjer och bakgrund. Lollos familj har gott om pengar och är inte långsamma med att visa det. Annas pappa lever på försäkringspengar och dricker för mycket - och deras gemensamma nöje är att göra sig lustiga över sådana som Lollos familj. 
 
 
Fast sen händer något när Anna och Lollo får chansen att träffas ensamma - och det slår gnistror om dom så fort de snuddar vid varandra eller kollar lite för länge på varandra. De inser ganska snabbt att det är något mer än vänskap mellan dom. Men samtidigt som förälskelsen och känslorna poppar runt i kroppen, kommer tankarna om sexualitet, identitet, vad ens föräldrar skulle tycka, vad vännerna fattar osv osv. 
 
Den här boken är så jävla jävla fin!! Jag älskar att ta del av Lollo och Annas tankar om varandra, om sin bakgrund och om sin sexualitet. Det är så mycket nytt som dyker upp och det beskrivs på ett så vackert och ärligt sätt. Det är kaos i hjärta/hjärna/kön att bli förälskad för första gången. Speciellt när en dessutom ska börja ettan på gymnasiet. Och allt finns med i denna bok: kärlek, upphetsning, pirr, kaos, bråk, ångest, vänskap, familjebråk, klasskillnader och massa fina meningar. 
 
Jag ger Som eld fyra och en halv palm av fem palmer. (Halvan är pga att jag saknade sexscener!)
 
Lilla Piratförlaget Minnet Fullt boktips hbtq på film kärlek lesbisk kärlek
0 kommentarer