Svart kvinna

Bokens redaktör är Fanna Ndow Norrby och följande personer medverkar: Amie Bramme Sey, Amira Diallo, Alle Eriksson, Yodit Girmay, Tatiana Håkanson, Judith Kiros, Valerie Kyeyune Backström, Tyson McVey, Marilyne Ntumba Mabambu, Bilan Osman, Adam Tensta och Salem Yohannes.
 
 
När jag läser boken känner jag mig så sjukt jävla dum. För jag har trott att jag varit "medveten", men inser att jag är långt ifrån medveten. Jag har pluggat en del kurser om sexologi och exotifiering, men jag har inte behövt reflektera över allt som sker i vardagen. Jag har läst historia, men inte tänkt på nutiden. De få upplevelser jag har om att bli rasifierad har sällan varit negativa, utan dessa antaganden har handlat om mitt utseende och mina kurvor. Alternativt att min solkyssta hud måste bero på att min mamma eller pappa är från Grekland eller Spanien. Medan jag har nära vänner som blir klappade på eller främlingar som bara "måste!!" ta på personens hår. 
 
Den här boken borde många, många läsa. Deras berättelser måste bli hörda och lästa gång på gång. Orden är bevis på strukturer som måste rivas upp och göras om. Jag kan inte sammanfatta det på något annat sätt. Svart kvinna får fem av fem palmer. Läs!
 
Natur och kultur
0 kommentarer