Du, bara

 
Åh, jag har läst ut denna ljuvliga pärla! Du, bara är skriven av Anna Ahlund och den ges ut på Rabén & Sjögren. Jag föll direkt när jag läste om boken, att det skulle vara en bok med hbtq-tema, sexscener och inte jobbiga komma ut-scener. 
- och det var exakt så!
 
Boken handlar om syskonen John och Caroline. En dag tar Caroline hem Frank och något händer mellan Frank och John. Kemi, kåthet, kärlek, pepp, förvirring uppstår. Hur ska en kunna hantera känslor som drabbar en när ens syrra träffat personen först? Med i bilden finns även Johns bästa kompis Elli. Dom har hängt hela livet och står varandra närmst. Det är sommarlovet innan gymnasiet och dom ska bestämma sig för vilken skola dom ska välja. Alla som varit där vet att det är en ganska jobbig tid. Det är ju mycket som händer.  
 
 
Frank arbetar i en pappersbutik mitt emot Caroline som arbetar i en skoaffär. Och John lyckas komma på en anledning för att kliva in i  pappersbutiken. De inleder någon slags relation vilket krockar med att Frank tidigare träffat syrran och dessutom haft en jobbig relation innan. De bestämmer sig för att ses okonstlat, sådär som bara sårade och rädda människor bestämmer sig för. Att det ska vara "okomplicerat häng" som kan innehålla sex. Måste en titulera något som okonstlat eller okomplicerat, då är det aldrig det.
 
Men det är också ljuvliga inslag av att vara kåt, ha olika slags sex för första gången, få någon annan att njuta, vara förälskad, förvirrad och de där hemska minuterna/timmarna när en väntar på ett svars-sms. Och jag älskar det!! 
Jag njöt av varje sida och jag blev ledsen, kåt, förvirrad, överdrivet glad och peppad av att läsa boken. Det är mycket känslor och allt är beskrivet så otroligt bra. 
 
Det jag älskar allra mest är att varken John eller Frank "kommer ut". Dom bara är. Dom blir kära, kåta, knullar osv. Men det finns ingen ångest kring själva sexualitet-biten. Dom bara är. Exakt som det ska vara. 
- och det jag älskar mest därefter är sexscenerna. SÅ jävla bra. Det är fumligt, nervöst, hett, respektfullt och pirrigt. 
 
 
Du, bara är en såndär bok som alla unga borde få läsa. Självklart får den fem av fem palmer <3 
Rabén & Sjögren boktips
0 kommentarer