Kalmars jägarinnor

 

Kalmars jägarinnor är skriven av Tove Folkesson och är utgiven av Pocketförlaget och Weyler förlag. Boken handlar om tjejgänget som består av Jossan, Sudden, Linden, Jenna och Eva. Det är Eva som boken utgår ifrån, den som betraktar allt i bakgrunden och som efter typ 200 sidor framställs som "blyg och tillbakadragen. ¨

 

Det här är en såndär bok jag väntat i flera år med att läsa, för jag tänkt att det skulle vara så sjukt bra. Men tji fick jag. Det var flera gången som jag ville skrika rakt ut i frustration. Den stora anledningen till det – dom lämnade varandra under fylla. Enligt mig är det bland det värsta och sämsta du kan göra mot en kompis. Och jag kan väl fatta att det finns gott om svin som hellre dumpar en full kompis än missar en rolig fest, men det skulle aldrig förekomma i mina gäng. Det är och var en dödssynd att dumpa en kompis som fått en snefylla. I boken hände det flera gånger, att en blev lämnad på en busshållplats, blev hämtad av föräldrar eller något annat. När det hände andra gången skrek jag rakt ut – av frustration.

 

När någon blir för full då gör en allt en kan för att hjälpa. Tränger sig fram till baren för vatten, snor en hel karaff med vatten, köper kaffe på donken eller sympatispyr bakom en buske. Tar en promenad i kylan eller får personen att gå hem. Tillsammans.

- vi skulle aldrig lämna någon som var för full. För det första håller en väl koll på sina vänner så att dom inte blir dom för fulla? Och blev någon det så tog en hand om den.

 

Dessa scener drog ner hela boken. Jag satt mest och himlade med ögonen genomgående. Gällande språket fattar jag varför folk gick ner i split av exaltering, för det är exakt sånt språk jag inte faller för. Jag fattar inte poetiska meningar och jag föll inte för språket alls. Men jag vet också med mig att jag är tvärtom i denna fråga.

 

Ett gäng vänner som gång på gång sviker varandra medvetet är inget jag vill förespråka eller efterlikna. Resterande delar av boken är typ en dimma för mig, jag var mest irriterad på hela gänget. Kul att dom ville ta plats, ta över världen och var kickers. Men en sviker inte sina vänner på fyllan. Kalmars Jägarinnor får en palm av fem.

 Foto av Sofia Runarsdotter och det är lånat här. Omslagsfotot är lånat här
 
 
ps. har precis läst att boken ska bli film och att systrarna Jankell är med. Den kommer jag se, gillar verkligen systrarna Jankell. Dom är så talangfulla och förhoppningsvis är filmen bättre än boken. OBS: beror på hur ofta dom dumpar varandra i filmen. 
Pocketförlaget Weyler förlag
0 kommentarer