Spåren vi lämnar efter oss

Här kommer tipset som kommer rädda din sommar. Oavsett om du gillar romaner, deckare, fakta, ungdom, erotik eller vilka genrer det nu finns - denna slår allt. 
 
Spåren vi lämnar efter oss är skriven av Pernilla Ericson och ges ut hos Harper Collins Nordic. Jag fick först veta att boken fanns via en bokvideo, och har varit peppad sedan dess. 
 
Grova våldtäkter sker längs gröna linjen i Stockholm och de utsatta blir misshandlade svårt. En natt blir en polis utsatt för ett försök till våldtäkt, vilket resulterar i att hon slår tillbaka och blir avstängd i väntan på utredning. Samtidigt får tre personer hem varsitt kuvert som resulterar i skapandet av ERLA-gruppen. Det är en avstängd polis, en fixare, en hacker och en gammal kriminalproffesor. Tillsammans ska dom lösa överfallsvåldtäkterna som sker längs tuben. 
 
Livs, Rickards, Aminahs och Ediths olika förmågor, särintressen och kunskap tar gruppen in i enskilda individers hem via sociala medier. Samt tvärs över atlanten till Los Angeles, runt om i Stockholm och till Paris. Den gemensamma nämnaren hos personerna som blir utsatta för överfallsvåldtäkter går slutligen att knyta ihop via sociala medier... 
 
 
Språket är helt otroligt! Jag var fast efter någon sida och ville bara ha mer. Karaktärerna är rikt beskrivna och jag blev kär i alla fyra. Och det jag älskade mest, det märks ett engagemang från författaren. Det går att skriva om mäns våld mot kvinnor på mängder av sätt. Givetvis älskar jag när en fattar att författaren brinner för ämnet. Det märktes även att det fanns mycket resarch bakom karaktärerna, händelserna, miljöerna och allt som skedde. Vilket även gjorde att jag fick klara bilder av allt inuti mitt huvud och redan nu hoppas på att det blir serie av ERLA-gruppen. Alltså både bok-serie och tv-serie <333
- och ja, givetvis älskar jag när mina områden vävs samman: kriminologi, sexologi, genus och feminism - vilket jag tycker finns representerat i denna bok på olika vis.
 
Spåren vi lämnar efter oss får fem av fem palmer <3   
HarperCollins Nordic
0 kommentarer