George

Jag hittade denna pärla på bokmässan och läste ut den på några timmar när jag var sjuk. Därav snickersen som är med på bilden :))) George är skriven av Alex Gino och ges ut av Lilla Piratförlaget. Det jag hade hört om boken var att den skulle vara väldigt bra och handla om en transperson. Men den var så mycket mer!
 
George går på middle school (vilket borde vara som mellanstadiet?) och vet sedan länge att hon är en tjej. Hon har långt hår, men alla ser henne som en kille. George har sin bästis Kelly, en mamma och en storebror. Det finns en pappa också, men han har ny familj och är inte med i bilden längre. I skolan finns det två som mobbar George nästintill dagligen för att George har långt hår och avviker från hur en pojke förväntas vara och se ut. 
 
På deras skola ska de sätta upp en pjäs och George drömmer om att spela Charlotte, vilket såklart krockar med att George riktiga identitet fortfarande är hemlig. Men sen börjar hon berätta om sin hemlighet för folk i sin närhet, det börjar med bästisen Kelly, sen mamman och sen brorsan. Och deras reaktioner är så jävla fina!!! Lite chockade men accepterande på sitt sätt. Jag vill så gärna berätta om alla fina saker som dom gör, men då spoilar jag alldeles för mycket. <3333 
 
Jag blev riktigt, riktigt glad av den här boken. Den tar upp så mycket känslor som George känner, hur det känns att veta om vad en egentligen är medan hela världen tror fel, hur det är att längta efter att bli sedd som den en är. Men också hur personer i ens närvaro kan reagera. Jag vill att så många kids som möjligt får läsa denna bok. Och en hel del vuxna såklart. Alla vuxna som jobbar nära barn, hänger med barn och har barn i sin närhet är också målgrupp för denna bok :))) 
 
George får fem av fem palmer! 
Bilden föreställer Alex GIno och Sara Lövestam, jag är så ledsen över att jag missade när dom pratade på bokmässan :(( Fotografen är Belinda Graham och bilden är snodd här
Gilla Böcker Lilla Piratförlaget
0 kommentarer