Hej Krister

 
Jag fick din kommentar som löd:
"Lägre livslängd för män, nästan bara män som dör i arbetsplatsolyckor och betydligt fler män tar livet av sig än kvinnor. Jämställt?"
 
 
Jag är inte helt säker på vad din kommentar har att göra med min recension av senaste Harry Potter-boken, men här kommer ett litet svar. 
 
Att det är fler män som dör i arbetsplatsolyckor har jag tagit för givet länge. Det finns såklart flera anledningar till det, men det kan ju vara faktorer som att fler män arbetar på arbetsplatser där dödsolyckor sker. Det är ju exempelvis enklare att dö som gruvarbetare än som undersköterska. Det är ju något vi alla kan anta. Om det är en fråga om jämställdhet eller arbetsrätt, det är inte upp till mig att avgöra. 
 
Män lever kortare liv än kvinnor, det finns det statistik på. Och det finns flera bakomliggande faktorer till det. Några exempel är att män äter sämre, tränar mindre, arbetar mer, dricker mer alkohol, röker mer, knarkar mer och lever sämre överlag. Det finns även faktorer som att när män blir lämnade av sina fruar minskar deras livsglädje, mår psykiskt dåligt och använder alkohol i större utsträckning. Att män inte lär sig att hantera känslor (sina egna eller andras) kan såklart också påverka livsglädjen osv. 
 
Att män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor är också sant, det finns det statistik på också. Det jag har hört och läst är att en stor målgrupp som tar livet av sig är män som blir lämnade av sina fruar. Då kvinnor tenderar att ta det stora ansvaret kring sociala aktiviteter med vänner/familj/barn, tenderar gifta män bli väldigt ensamma när ett äktenskap dör. Då kvinnan haft mestadel av kontakterna. 
Det finns även en yngre målgrupp män som tar livet av sig pga olika faktorer som utanförskap, ensamhet eller för att den inte kan hantera sina känslor. 
 
 
Dessa tre saker du tar upp är viktiga ämnen och kan absolut kopplas till jämställdhet på olika sätt. Jag ser en röd tråd till dessa saker och baserar den på att män fortfarande uppfostras bortkopplade från sina känslor. Mansnormen är fortfarande så pass snäv och kass att många män inte kan hantera känslor, kan relatera till andra människor, blir curlade, inte får någon kontakt med sina barn eller behöver relatera till andra än sig själva. Vad har vi för lösningar på detta? Mina förslag är:
 
1) se att dessa faktiska skillnader finns i samhället mellan män och kvinnor. Det finns statistik gällande livslängd, hälsa och dödsolyckor. Läs på och fundera över varför det ser ut som det gör. 
 
2) börja prata om vilka normer som finns i samhället som begränsar oss och som förstör. Vad har vi för normer som faktiskt förstör och dödar. Det är när en hittar och förstår dessa normer som en kan börja arbeta med och mot dom. 
 
3) starta mansgrupper. Ibland kan det kanske vara bra med separatism? Inte vet jag, det kanske kan vara bra att prata med andra om dessa situationer och komma fram till vad som behövs förändras. Varför tar män livet av sig? Varför dör män tidigare än kvinnor? Varför sker det fler arbetsplatsolyckor där män arbetar? Vilka faktorer ligger bakom och vad kan förändras och förbättras?
 
4) bara att du skrivit den här kommentaren visar ju att du brinner för dessa frågor. Börja med dig och sprid ringar på vattnet.
 
5) diskussionen är över här. Jag har dussintals andra frågor jag brinner för gällande jämställdhet och feminism. Dessa frågor ingår inte där. Men ingen fråga är för liten eller för stor. Hitta andra som brinner för dessa frågor, alliera dig med dom. 
 
hegemonisk maskulinitet mansnorm
0 kommentarer