Astrid Lindgren

Jag har läst världens mysigaste bok! Astrid Lindgren skriven av Agnes-Margrethe Bjorvand och illustrerad av Lisa Aisato. Den ges ut av Modernista. 
 
Så länge jag kan minnas har jag älskat Astrid Lindgren. Karlsson på taket var en av de första böckerna jag läste, och jag fick låna mammas sköra exemplar som hon hade som liten. Sen fick jag samlingsboken Sagorna, som jag minns att jag tog med varje gång jag skulle byta mellan mamma/pappa-vecka. Och ett av mina tidigaste minnen är att jag ligger på pappas säng i detta rum som nu är mitt vardagsrum och läser just Sagorna. Cirkeln sluts <33
 
 
Boken går igenom Astrid Lindgrens liv från födsel, skolgång, första arbetet på en tidning, förälskelse, första barnet, flytten till Stockholm osv. Kärleken till naturen, djuren och sen skrivandet finns också med. Samt små ledtrådar om olika karaktärer, händelser och saker som hänt och sen bakats in i olika böcker. Och det är så jävla mysigt!!! Jag visste det mesta som står om första kärleken, barnet Lasse, hur Pippi Långstrump kom till osv. Jag har nog gjort ett arbete om Astrid Lindgren så ofta jag kunnat i skolan? Samt läst en hel kurs om bara hennes skrivande. 
 
 
Det är fakta, citat av Astrid Lindgren och små historier om olika karaktärer som en liksom känner som sin egen familj. + massa magiska illustrationer. Det är första gången jag ser något av Lisa Aisato, men det är så jävla vackert. Jag blev på riktigt lycklig av att läsa den här boken. Och jag vill att alla ska läsa den! <333 Astrid Lindgren har ju alltid funnits i ens liv och hon är nog den författare jag kan mest om? Jag blev hela tiden påmind om hur mycket hennes böcker och filmer betytt och fortfarande betyder för mig. Jag har inte läst exakt alla böcker, men jag kan förknippa något med nästan allt som Astrid Lindgren gjort. På något sätt känns hon ju som en släkting? Förutom att hon gjorde typ hundra fantastiska sagor, stod hon upp för barns rättigheter, brydde sig om djuren och ville alla människor väl. Älskade Astrid <333
 
Astrid Lindgren får 6 av 5 palmer <3333
 Detta är Agnes-Margrethe Bjorvand som skrivit boken. Bilden är snodd här.
 
Den som gjort alla magiska bilder, Lisa Aisato. Bild snodd här. 
Astrid Lindgren Modernista
0 kommentarer