Happy Food

Jag har läst ännu en bok om kost och tarmfloran som heter Happy Food, om hur mat och lycka hänger ihop! Hurra! Det är  Niklas Ekstedt och Henrik Ennart som gått samman och blandar vetenskap, goda recept och intervjuer. + massa, massa fakta om grönsaker, fibrer, bakterier, tarmfloran och psykiskt mående. Det är bokförlaget  Bookmark som ger ut boken. 
 
Niklas Ekstedt är kock och har varit en idol i många år. Det är något med hur han pratar som jag fastnade för för hundra år sen när jag och mamma följde matlagningsprogram. Plus att han kickade ju ut Punk Royale efter deras rassiga efterrätt de skulle servera på Kåken. Henrik Ennart kände jag till svagt sedan tidigare, men nu har jag lärt mig att han är vetenskapsjournalist med fokus på hälsa, livsstil och mående. 
 
Och jag tycker att det är så himla intressant!! Jag tänker att boken finns till för flera olika målgrupper. 
1) personer som vill lära sig mer om grönsaker och typ äta mer än gurka och tomat
2) människor som vill dra ner på köttet och öka med grönsakerna och få inspo
3) folk som kanske fattat att tarmfloran kan påverka måendet. Eller iaf reagerar när en äter kass mat genom jobbiga toabesök, blodsockerfall, finnar, håravfall osv. 
4) dom som mår bra av att äta saker som är bra för kroppen! Som får en lugnare hjärna, hjärta, mage av att veta äta saker som kroppen mår bra av
5) vetenskapsnördarna som gillar att förstå sambanden mellan rödbetsjuice och fysisk prestation
 
Typ så. Eller så tillhör du bara gruppen människor som fattar att cancer bli vanligare, psykisk ohälsa ökar, vi blir sjukare och mycket forskning visar på att vi kan öka våra odds med saker vi äter och dricker. Jag tillhör kategori 4 och mår bättre av att veta att jag kan påverka min hälsa med saker jag äter. Sen kan en ju såklart inte veta hur mycket gener, miljö, tibetanska munkar och sömnvanor påverkar. Men min hjärna mår bra av att skippa vissa saker och äta andra saker. 
 
Och jag kan verkligen rekommendera den här till dig som vill lära dig mer om hur tarmbakterier kan påverka vårt mående och vår hälsa. Boken är väldigt välskriven, pedagogisk och lättförståelig. Du behöver typ veta skillnaden på en gurka och en zucchini. Men mer grundkunskap än så behövs inte. Det är mycket bilder, listor, pedagogiskt och jäkligt snyggt skrivet. 
 
Happy Food får fem av fem palmer. <3 Jag hoppas det kommer en tillhörande kokbok också :))))
 
 
Bookmark
0 kommentarer