Food Pharmacy

Food Pharmacy är skriven av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, och den ges ut av Bonnier Fakta. Jag har ju lite svårt för ”mat-trender” när mat/smaker/djur/grönsaker trendar osv. Jag minns fortfarande när mina föräldrar var skilda och båda började äta ruccola och ville vara den som började med det först… Det var liksom ingen annan utom dom som tyckte om det, men båda ville ändå vara först <3 Nu typ 15 år senare är det ett gulligt minne och ruccola är ju faktiskt ganska gott.

Åter till mat-trender: läkare/psykologer/lekmän skriver ju artiklar, forskar och kastar pekpinnar åt höger och vänster jämt och ständigt. Och det finns ju alltid en sida som tycker en sak och en annan sida som tycker helt det motsatta. Ibland står ju industrier och myndigheter bakom det och ibland är det universitetsläkare som går loss. Plus massa tomtar som bara vill ha sin mening sagd. Och utöver det är så det oftast pengar som styr vilken forskning som utförs, omskrivs och hur den presenteras. Men vad det gäller Food Pharmacy så är jag fast, såld, knockad tiltad och nollad.

 

Jag har sen en tid tillbaka fått någon slags dödsångest. Jag kan tänka på hur jävla tråkigt det vore om jag dog. Eller blev sjuk. Och det påverkar mig mer än jag vill. Men, denna bok blev liksom ett litet plåster på såren (ja jag vet att en bok kanske inte kan lösa alla problem här i världen, men just nu funkar det). För när jag äter saker som jag vet att min kropp mår bra av, som förebygger cancer, hjärt/kärlsjukdomer, MS, diabetes osv – då mår min hjärna bra. Jag är inte en krångligare person än så. Detsamma gäller träning: vet jag att jag tränar det som kroppen mår bra av och som är förebyggande – ja då mår min hjärna också bra!

Boken är sprängfylld med fakta om tarmarna, immunförsvaret, fibrer, nyttigheter och saker som en helst ska skippa om en inte vill underhålla en kronisk tarminflammation. Och jag tänker inte ens försöka försvara mig kring detta – jag har cancer i släkten på båda sidorna + massa annat jox. Mängder av forskning visar att socker är en bidragande faktor till cancer. = min hjärna är lugnare och mår bättre av att jag skippar socker.Dessutom är mitt humör både roligare och bättre utan sockerdippar. Utöver socker ska en skippa rött kött (för miljö och förebyggande mot sjukdomar), inte steka exakt allt, äta tre olika grönsaker till varje måltid och öka mängden fiber.

 

Kanske håller detta i en vecka? Kanske köttar jag på fram till semmel-tiden? Kanske kör jag på så länge min hjärna mår bra och jag slipper tänka på framtida sjukdomar. Mina enda tips är egentligen: vill du lära dig mer om immunförsvaret och tarmbakterier: läs boken! Vill du hjälpa djur/natur/dig själv – dra ner på mängden rött kött och skippa socker. 

Food Pharmacy får fem av fem palmer

Mina nya idoler Mia Clase och Lina Nertby Aurell <3 
Bonnier fakta mer grönt mindre kött tarmflora
0 kommentarer