17 frågor om läsning

Jag hittade en himla mysig lista hos Flora som handlar om läsning. Bilderna är på böcker som jag fotade inne på Söderbokhandeln som jag gärna vill läsa framöver :))) 

Hur många böcker läser du på ett år? Jag läser mellan 50-60 kanske? Detta år har jag läst färre än vanligt pga bröllopet, men det tog jag ikapp sen efter sommaren. För några år sen hade jag som mål att läsa 100 om året, det lyckades jag med då. 

Hur många böcker lyssnar du på i månaden, som ljudbok? 0, 0. Den senaste ljudboken jag lyssnde på var om Kaninen som inte ville sova :))) Jag har inte riktigt fattat tjusningen med ljudböcker? Jag tror att jag bara skulle somna? Men jag kanske ska prova det när min fot läkt och jag kan gå promenader igen. 

Läser du snabbt eller långsamt? Jag läser snabbt. Jag kan läsa 4 rader i taget om jag vill. Och kan skumma igenom texter väldigt snabbt om jag inte bryr mig om en text men ändå vill läsa klart. Ibland får jag för mig att jag läser långsammare på engelska, men när jag väl läser engelska böcker tar det typ lika lång tid?

 Vad är den perfekta tjockleken på en bok? Typ 250-300? Jag tycker att en ska ha sagt sitt på dom sidorna. Dom enda böckerna som är riktigt tjocka och som jag älskar är Harry Potter <3 Och jag ogillar även noveller, det är för kort för att få något sagt, haha. 

Var får du tag i dina böcker? Jag köper väldigt sällan böcker utan jag har lyxen att få hem en hel del böcker från snälla förlag <33 plus går förbi lila butiker och länsar deras hyllor. Och så har jag fina vänner som jobbar med pr :)) Och så besöker jag biblo regelbundet! 

 

Hur håller du koll på de böcker du har läst? Jag har ett dokument bland mina utkast i mailkorgen där jag skriver upp alla böcker jag läser samt bloggar om alla här.  

Inbunden eller pocket? Som gammal PS´are älskar jag ju såklart pocket. Men jag kan absolut gilla inbundna också. Det negativa med inbundna är att dom gör ondare att tappa i ansiktet om en somnar under läsningen. 

Vilken genre läser du oftast? Jag gillar såkallade ungdomsböcker, romaner och deckare. Jag brukar inte gå på genre utan snarare på om böckerna innehåller teman som feminism, hbtq, sexologi eller kriminologi. Har svårt för uppblåsta böcker. Då himlar jag mig genom hela boken. 

 Läser du flera böcker åt gången? Ja, det kan jag göra utan problem. Har ofta med mig en pocket på tuben och läser en inbunden hemma. Förr kunde jag ha med mig 2-3 böcker åt gången ifall jag skulle fastna på vägen hem eller något sånt. 

Att läsa högt, vad tycker du om att göra det? Jag tycker om att göra det för mina syskonbarn, gärna byta ut kön på karaktärer eller byta ut alla hon/han mot hen för att kunna prata om det. Eller för att hitta på alternativa slut :)) 

Vilken bok läser du just nu? Jag läser Fyrvaktaren av Camilla Läckberg, Bröder av Jonas Trolle och Gruppen av Mary McCarthy :)) Gruppen är en bokklubbsbok, Fyrvaktaren är del 7 av 10 och Bröder är ren nöjesläsning <3 

Har du någon särskild strategi för att läsa mer? Ja, ta upp boken istället för mobilen. Mobilen kommer alltid kunna tillfredställa alla ens behov, men inte på samma sätt som böcker. Att läsa har varit och är så oerhört betydelsefullt för mig. Så ha med en bok på tuben och läs den i väntan på ett tåg, på tuben eller när du sitter på toa. Lägg dig 15 min tidigare och läs innan du somnar. Läs 30 min innan du börjar laga mat osv.  

Avslutar du böcker halvvägs? Jag slöläser mig igenom skiten tills det är klart. Om det så ska vara en-två meningar per sida så läser jag klart. 

Hur håller du reda på var i boken du befinner dig? Jag har bokmärken som består av fotografier, presentpapper eller så viker jag sidan. 

Hur kommer du ihåg favoritpartier i en bok? Om det är min bok viker in sidan på nederdelen och är det en lånebok fotar jag. 

I vilka situationer läser du oftast? På tuben, på toa, i badet, innan jag ska sova och när jag har ro på soffan. Och på semestern, då blir det minst en bok om dagen! 

Vilka böcker är de bästa du har läst på länge? Jag har läst himla många böcker som varit dåliga på sistone. Jag hoppas det är en vändande trend.  In i minsta detalj av Kristin Emilsson, Flickan på hotellet av Katarina Wennstam och Ärren vi bär av Caroline Eriksson är några favvos från sommaren. 
Albert Bonnier förlag Brombergs förlag Modernista Natur och kultur Wahlström & Widstrand
0 kommentarer