Rich boy

 
Jag har hört alla prata om den här som vårens och sommarens STORA BOK!!, och något har liksom pirrat till i mig. Ska jag äntligen få läsa något som jag fastnar i? Som gör mig golvad och som får mig att känna något? Caroline Ringskog Ferrada Noli har skrivit boken Rich Boy som ges ut av Natur & Kultur. Och jag har tidigar lyssnat på hennes podd som hon har ihop med Liv Strömquist, men jag slutade lyssna på den efter några avsnitt. Och jag har även läst deras gemensamma bok som jag tyckte var skitdålig. 
 
Rich boy handlar om tre generationer kvinnor: Gully, Marianne och Annika. Gully förlorar sin man i en bilolycka och blir då ensam med fyra barn. Det yngsta barnet tycker hon minst om, Marianne. Marianne är för tjock vilket Gully tycker är jobbigt, och barnen bär hemmasydda kläder som hon medvetet syr för smått för att Marianne ska fatta att hon är tjock - och det här med tjockhet och tankar om att ens kropp är ful och tjock följer med genom hela boken. Och herre min jävla gud vad tråkigt det är att läsa om det. Jag kom på mig själv med att tänka att jag inte förstår hur förlaget kunde släppa igenom samma upprepningar gång på gång. Så himla tråkigt och gav ca noll till karaktärerna. Att dom äter enligt viktväktarna kan nämnas som en tidsmarkör, men att alla karaktärer har problem med mat, tycker att dom är tjocka och är "duktiga på att vara smala" var bara tröttsamt. Och ja, jag vet att ätstörningar såklart går i arv. Men ändå, det gav inget till karaktärerna öht. 
 
Om kapitlet om Gully var 30 sidor så kanske kapitlet efter om Marianne på 70-100 sidor och Annikas del var längst. Marianne lever med en man som först var hennes lärare och som hon sen lever ett långt och destruktivt liv med. Kaj som mannen heter är ett svin, men som är omtyckt av alla i deras närhet. Dom dricker mycket vin, pratar politik och vill förändra världen, men vacklar då och då i sina tankar. Hon har en bästa kompis som arbetar med utsatta kvinnor, men ändå lyckas hon inte rädda Marianne? Märkligt ändå. Och jag läste hela Mariannes kapitel med en tro om att dom två skulle få ihop det, men SPOILER: det får dom inte. 
 
Annika som är sista kapitlet jobbar som frilans, lever på sin pojkvän som hon egentligen inte är lycklig med och gör typ ingenting med sitt liv. Men så tar relationen slut och hon bryter ihop totalt. Flera gånger försöker hon få tillbaka honom och misslyckas gång på gång. Mycket av detta kapitel utspelar sig hos hennes psykolog. Och det var rent ut sagt skittråkigt att läsa. 
 
En röd tråd är att de olika kvinnorna såklart förekommer i varandras kapitel, men kanske inte på ett så härligt sätt som en kan tro. Gully är med och passar Mariannes barn när Marianne själv är ett vrak. Marianne skickar tabletter till Annika som hon tänker kan vara bra för henne. Och Annika tycker inte att hon känner sin mormor. Och en annan röd tråd är tjockheten och psykisk ohälsa. 
 
Helt ärligt, jag fattade inte varför folk har hypat boken och jag gillade den inte. Jag tyckte inte om språket, jag tyckte att karaktärerna var platta och det fanns stunder då jag kunde fatta att folk blir berörda av det som hände personen, men eftersom jag inte tyckte om någon av personenerna var det svårt att bry mig nämnvärt. Alltså scenerna där en fattar att Marianne får spö av sin man blir en ju såklart berörd. Men när Annika ligger och bölar över att hon gjort slut fastän hon velat det länge  - det bekommer mig liksom inte. 
 
Jag ser fram emot att diskutera den här med Jon i vår bokklubb och med Anna över ett glas iskallt bubbel. Eftersom jag knappt vet vad jag läst kan jag inte heller rekommendera den eller betygsätta den. Hepp!  
 
Natur och Kultur feminism? fettfobiker släkthistoria
0 kommentarer