Hit med flaskan!

Jag har läst Emma Knyckares debut Hit med flaskan, handbok för panikslagna mammor som ge ut av Brombergs förlag. Fun fact: jag började följa Knyckare på insta efter en kompis tipsat om två saker: ett: barnet heter Maggan, alltså ett smeknamn från start!! Två: ungen är typ den gulligaste som någonsin existerat! Jaa, Maggan är så jävla söt att jag går i bitar. Den cute aggression som drabbar mig är inte att leka med! 

Tillbaka till boken, den handlar om Knyckares nya liv som mamma, tankar kring graviditet, sexualitet och preventivmedel. Hon berättar om tidigare aborter, mäns ovilja till ansvar och hur kasst det är med systemet som fortfarande går ut på att dom med livmoder tar allt ansvar medan dom med sperma bara kan lalla runt. När ska vi hamna i ett samhälle där alla fattar hur barn blir till, fattar konsekvenserna av oskyddade ligg och hur skevt det är att ansvaret tenderar att alltid falla på den som kan bli på smällen. Aldrig den som gör någon på smällen. Det är skevt och kasst.  

Hon berättar om deras relation, om alla så kallade goda råd som gravida/nyförlösta får från höger till vänster och har med en kort text om hur jävla viktigt det är att alla bara backar kring storleksfrågan. När ska folk/främlingar/kollegor/släktingar/idioter fatta att det inte är trevligt eller legitimt att kommentera storleken på magen, ta på någons mage eller gissa att det minsann ligger fler därinne. Jag är knappast synsk, men jag kan nog lova dig att alla som bär på tvillingar hoppar jämfota av exaltering och det är nog det första personen kommer svara oavsett vilken fråga du ställt.

- Detsamma gäller frågan om personen har barn eller planerar syskon: har den kids kommer den när som helst hala fram mobilen och visa bilder. Det ingår liksom i föräldrarskapet. Och är syskon på g kommer hen även säga det. Skippa alltid sådana frågor. 

Det är mycket humor invävt genomgående, jag kom på mig själv att fnissa mig genom boken. Och det är smart skrivet. Jag önskar att den var längre än typ 200 sidor. Det är korta kapitel som handlar om hennes tonårstid, jobbet, vänskap, Maggan, tiden som gravid, framtidstankar och så rullar det på. Fan, jag hade velat ha mer. Nu står ju vi bara i en lång kö i väntan på sperma, men den var härlig och varm att läsa. Det känns tryggt att ha den i bakhuvudet innan allt börjar för oss, så tack för det Knyckare. 

 Hit med flaskan får fyra av fem palmer. 

 

Författaren Emma Knyckare <3
Brombergs förlag barnlängtan mammaliv
0 kommentarer