Kyssfaktorn

Jag såg den här boken på håll när jag deltog i en heldag som RFSU förbundet anordnade om sexualupplysning på häkten och anstalter som jag är delaktig i. Så själva omslaget lockade och meningar som innefattade kvinna med aspberger och manlig eskort fick mig på fall. Framförallt för att det framkom i efterordet att författaren själv lever med högfungerande autism, som även kan gå under benämningen aspbergers syndrom.

Kyssfaktorn är skriven av Helen Hoage och ges ut av Lovereads. Lovereads är ett relativt nytt bokförlag och jag fick först höra talas om dom på ett bokmingel som jag och Fridah var på i vintras tror jag? Ett bokförlag som ägnar sig helt åt romance och härliga böcker, exakt sådant som jag älskar! Jag har ju alltid varit svag för chiclit och romantik som är sådär härligt förutsägbar. En vet att en kvinna ska träffa en man (ja, jag väntar fortfarande på lesbisk chiclit!!), de ska bli förälskade, ha sex, något drastiskt ska hända/komma fram typ att någon är förlovad, någon har ljugit om sitt jobb eller råkar ligga med ett ex på fyllan osv. Sen ska båda bli sårade/arga/ledsna och sen i slutet får dom varandra.

Håll kvar den tanken i huvudet samtidigt som du lägger till att den kvinnliga huvudkaraktären har högfungerande aspergers med tydliga rutiner, ogillar överraskningar, har svårt för sociala situationer och som älskar sitt jobb som ekonom. Den manliga karaktären jobbar på familjens kemtvätt men drömmer om att sy sina egna klädkollektioner. För att mamman ska kunna få cellgiftsbehandling mot sin cancer arbetar han regelbundet som eskort.

- Och deras vägar möts när hon bestämmer sig för att lära sig att ha en relation, förstå hur en har en pojkvän och hur en blir bra på att ha sex.

Och ja, det är otroligt mycket sex genomgående! Det är detaljerade sex-scener – eftersom det är just sex hon först vill lära sig! Och sen är det mycket om hur en är i en relation och hur det egentligen går till när en har en partner. För vissa kanske det här låter helt sjukt och bananas från början till slut – men icke sa Nicke. Det är otroligt bra gestaltat genomgående, sjukt roligt och framförallt vettigt. I vissa scener var jag tvungen att grubbla över hur det stod till med deras maktbalans: de har olika nationaliteter och utseenden, helt skild ekonomisk bakgrund, han kan föra sig i sociala sammanhang medan hon avskyr sådant, hon har pluggat på ett av usa´s finaste college och han tvingades avbryta sin utbildning när mamman blev sjuk. Hon har en funktionsvariation och han har inte det.

Men jag återkom hela tiden till att hon är en myndig person som har rätten att välja vilka beslut hon vill ta – och han utnyttjar inte situationen. För honom är ju hon till en början en kund bland alla andra han träffar om helgerna. Och kanske främst för att det tog ett tag för honom att fatta att hon hade en funkisvariation, vilket är taget direkt från verkligheten. Kvinnor med aspbergers syndrom är experter på att låtsas passa in, bli sociala och härma andra i sin omgivning för att bli en del i mängden. Samtidigt som det såklart är svinjobbigt för den enskilda individen som kan må dåligt och blir helt dränerad på energi – så blir denna målgrupp sällan diagnostiserad. Just för att dom lär sig att anpassa sig i sin omgivning. Medan män inte riktigt har samma förmåga = avviker mer och blir då lättare diagnostiserade.

Jag är riktigt imponerad av den här boken och jag insåg ganska snabbt att den har allt jag gillar. Förutsägbar romans, chans att lära mig mer om aspergers syndrom + bra sex-scener. Var ganska länge sen jag läste något som prickade in så olika saker som jag gillar att läsa om i en och samma bok. Och jag håller alla tummar jag har för att boken ska bli film eller kanske serie? Den skulle funka som båda två faktiskt.

Kyssfaktorn får fyra av fem palmer.

aspergers syndrom högfungerande autism lovereads romance sex mot ersättning
0 kommentarer