Sweet Lolita

Wow! Jag har ju varit en i läs-svacka, inte på det sättet att jag inte läser, för det har jag ju gjort under alla akupunktur-besök, till och från jobbet och på kvällar osv. Men läs-svacka på det sättet att jag inte varit nöjd med böckerna jag läst. Det har varit tråkigt, dåliga dialoger, märkliga karaktärer och bara dåligt. Men nu är jag inne i någon bra period igen - och jag kände att det vände efter att jag läste Sweet Lolita. Den är skriven av Kicki Sehlstedt och ges ut av Pirat förlag.

Boken har två huvudpersoner som flätas samman tack vare den ena personens syster. Kajan Berglund jobbar som professor på kriminologiska institutet på SU och är en ganska härlig om än överdriven karaktär. Hon är självständig, älskar att stå i rampljuset, drar sig inte för att spekulera i fall som inte blivit lösta och kommer gärna med egna spekulationer som hon är övertygad om är 100% rätt. Och hon tar plats, rent fysiskt också med sin kropp och med sin röst. Uppskattar att vara ensam med sitt pussel och sin whisky. Hon är liksom en kvinnlig GW. Vilket är både härligt och överdrivet och kul. GW i sig själv är ju en parodi på sig själv, och detsamma gäller Berglund.

Den andra karaktären Aida Svantesson jobbar som journalist på en tidning som jobbar mer undercover med gedigen research som kan gallra fram stora scoop. Just nu håller hon på med en stor artikel om unga kvinnor som har sex mot ersättning, men på ett ganska oväntat sätt får hon tips som kommer henne närmre än vad hon vill förstå. Dom båda karaktärerna flätas samman genom Bianca, Aidas syster är doktorand till Berglund, och plötsligt flätas deras liv samman. 

I utkanten finns även 13åriga Matilda som är en sådan där ungdom som vill att saker ska hända. Och som söker kickar, vill känns puls och som gör allt för att imponera på en tjej som är ett år äldre. Dom strippar framför kamera, raggar på qruiser och låtsas sälja sex för att sen sno pengarna. Och till sin hjälp har dom kläder, peruker och gosedjur som följer temat Sweet Lolita. Dom karaktärerna går hem, sänker åldern och genererar mer pengar. 

Och jag måste säga att det var avsnitten om Matilda som drabbade mig mest. För det fanns inga vuxna närvarande, vilket blir så otroligt tydligt vid upprepade tillfällen. Föräldrarna jobbar mycket, fixar mest hämtmat, pratar om hur vuxna hon och hennes syskon är och tar då på sig ännu mer jobb. Jag fattar att föräldrar varken kan eller ska hålla koll på exakt allt som ens kids gör. Men i det här fallet blev det tydligt hur dom hade noll koll och det speglades i hur hon reagerade och handlade kring sin sexualitet, sin kropp, jakten på kickar och viljan att få snabba pengar. I kombination med att hon dessutom ville imponera på en äldre tjej blir konsekvenserna riktigt läskiga. 

Men OBS: jag gillar att läsa om föräldrar som är frånvarande eller som inte kan hantera sina kids. För jag tror att folk som är föräldrar själva kanske får sig en tankeställare? Typ: när pratade jag senast med mitt barn? Vad gör hen om nätterna? Vad gör hen online? Vilka hänger den med? Vad tycker hen egentligen om plugget? Hur mår hen osv. För föräldrarna i den här boken kuggar på typ varenda fråga. Exakt som föräldrarna till Charlie i Pojken under bron 

Det jag verkligen gillade med boken var att läsa samma tidpunkt men ur flera karaktärers perspektiv, och hur det kopplades samman med telefonsamtal, möten eller mail. Den dramarturgin var riktigt snygg och bra. Utöver språket och dramarturgin innehåller ju den här boken ungefär exakt allt jag älskar att läsa om: kriminologi, sexologi, starka kvinnliga porträtt, mäns våld mot kvinnor och vad som händer när kvinnor reagerar och agerar, viktiga ämnen tagna direkt ur verkligheten osv. Bokstavligen allt jag fascineras av och alltid vill lära mig mer om fanns med i den här boken. Och språket hade ett riktigt bra driv vilket gjorde att det gick snabbt att ta sig fram genom alla hundra sidor och ibland kom jag på mig själv med att läsa för snabbt. Och ja, självklart längtar jag redan till del två! Sweet Lolita får fem av fem palmer!

 
 Författare Kicki Sehlstedt <3 
Piratförlaget kriminologi mäns våld mot kvinnor sex mot ersättning
0 kommentarer