En underbar död

Jag vann en tävling i veckan och fick hem En underbar död av Emma Ångström som ges ut av Piratförlaget! Tusen tack för att jag vann! Eftersom jag älskade den första som Pirat gav ut av henne, så hade jag väldigt höga förväntningar på den här. Den heter Mannen mellan väggarna, bok nummer två heter Det sista experimentet. Alla tre är fristående och handlar om helt olika saker. 

Det är något speciellt med Ångströms sätt att skriva, det skapar samma känsla hos mig som när jag läste skräckhistorier som barn. Det handlar inte enbart om att det är läskiga cliffhangers, utan det handlar om hela stämningen! Jag var rädd konstant och kom på mig själv med att läsa snabbare och hoppa fram till sista meningen på en sida för att få en hint om vad som skulle hända. På något sätt fick jag samma vibbar som när jag var barn och läste ute på landet. När liksom hela kroppen påverkades. Så jag var tvungen att sitta bredvid E när jag läste dom 25 sista sidorna, för det blev för läskigt. 

Valter lever med sin fru som han föraktar med deras många barn som han avskyr ännu mer. Han agar barnen, straffar sin fru och ser sig själv som ett offer. Han menar att det är dom som är vidriga och förtjänar det. En dag lämnar frun honom med alla barnen, och inom honom skapas en plan om att en dag få hämnas. Dessa stycken är helt vidriga och gör riktigt ont att läsa. Jag har ju en tendens att leva mig in i böcker som är välskrivna, så jag tänker att det finns folk som är som honom. Huvva.

Julia bor i en vacker villa precis vid en sjö, med sin man Henrik och deras tre barn. Hon jobbar som journalist och livet är sådär härligt som det bara kan vara. Allt flyter på. Dom har matschema, Henrik spelar tennis en dag i veckan, hon går och tränar några dagar i veckan, livet bara rullar på. Tills en dag när Julia vaknar och Henrik inte finns vid hennes sida. Hon kör barnen till skolan, går till jobbet och låter dagen gå. Och det dröjer ett tag innan hon faktiskt ringer polisen. Istället ringer hon alla hon känner från Henriks närhet, och hon inser ganska snabbt att det inte är så många. Eller att allt inte är som han presenterat det. Efter att hon anmält det till polisen börjar hon istället med egna efterforskningar, som den journalist hon är. Och det hon kommer fram till målar upp en helt annan bild av den man hon känner, gift sig med och skaffat tre barn med.

Och det är väl just det som skapade mest oro och kalla kårar hos mig. Hur skulle det vara att en dag vakna upp och inte veta vem du delar hus med, älskar och har barn med? Det är ju en sinnessjuk tanke och kan göra vem som helst galen. Och det är väl det jag gillar med boken. Vad händer med en person när hela ens liv kastas omkull? Dessutom så är språket så fruktansvärt jäkla bra att det inte är klokt. Ångström har verkligen talang för att måla upp skrämmande scener, obehag och händelser som kryper under skinnet på en. Jag blev liksom rädd för att vända blad? Det är en sådan ovanlig men ack så pirrig känsla, kastas liksom tillbaka till när jag var liten och läste böcker ute på landet. Även fast jag kunde landet utan och innan blev det ju extra läskigt när grenar skapade skuggor på väggarna och det knakade i väggarna. Ångström lyckades skaka liv i samma gamla obehag, till den grad att Emby sparkade massa. En underbar död får fem av fem palmer.  

 
Piratförlaget landet<3 skräckis
0 kommentarer